JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
torsdag 19 september 2019 VECKA 38

Fordonselektronik ALLA TAGGAR

Nästa Toshibaprocessor kan läsa vägmärken

En IP-kärna för ett djupt neuronnät – det använder Toshiba i Visconti5, sin senaste bildprocessor för förarassistans och självkörning. 

Maxim lägger krut på kyld front

Instrumentbrädan i moderna bilar blir allt mer proppad med teknik – här samsas allt från programmerbara infotainmentsystem till radioenheter och förarassistans. Nu släpper Maxim Integrated en handfull effekthanteringskretsar för detta, som företaget hävdar är mindre och effektivare än alla alternativ.

Franska AI-kretsen i NXP:s självkörningsplattfom

NXP intregrerar den franska parallellprocessorn MPPA i sin plattform Bluebox för ADAS och AD. Nyheten meddelas på konsumentelektronikmässan CES i Las Vegas.

Kinesisk lidar avslöjar sina prestanda

200 dollar styck för en lidar som det krävs fem stycken av för att täcka 360 grader runt fordonet, inklusive två stycken framåtriktade. Kinesiska Robosense visar upp och berättar om sin nya generation lidar på mässan CES i Las Vegas.

Kanada-lidar stöder öppen källkod

Kanadensiska Leddartech har anpassat programgränssnitten till sin lidar så att den kan användas i Apollo, kinesiska Baidus öppenkodsplattform för autonoma fordon.

Veoneer får beställning på lidarsystem

Det svenska bilsäkerhetsföretaget Veoneer ska utveckla och tillverka ett kommersiellt lidarsystem åt en icke namngiven biltillverkare. Systemet ska användas i självkörande fordon och baseras på teknik från samarbetspartnern Velodyne.

Gigabit Ethernet över fiber godkänt för fordon

KDPOF:s transceiver för Gigabit Ethernet över fiber uppfyller enligt japanska testorganisationen Jaspar  alla krav för användning i fordon.

Vill göra det enklare att testa självkörning

Att få tillstånd för försök med självkörande fordon är långt ifrån enkelt. Nu testar Transportstyrelsen ett policylabb för att hitta sätt att göra processen enklare.

Molntjänst ska göra Zenuity mer alert

Svenska Zenuity och tyska Haas Alert tror sig kunna stärka sina respektive produkter – självkörning och varningsmeddelanden – genom att dela teknik och kontaktnät med varandra,

Volkswagen köper Volvos telematikbolag

Tyska Volkswagen betalar 1,1 miljarder kronor för 75,1 procent av WirelessCar, Volvogruppens bolag för tjänster och system till uppkopplade fordon.

Kontroversiell ingenjör dödförklarar lidar

Anthony Levandowski lanserar SAE-2-självkörning på landsväg för långtradare. Tekniken använder sex kameror – och ingen lidar – och har på egen hand redan kört San Francisco–New York.

Snart släpper Volvo ratten

I september fick biltillverkaren Volvo grönt ljus för att börja testa självkörande bilar i Göteborg. Villkoren var dock så hårda att man inte kunde prata om självkörning. DI Digital avslöjar nu att Transportstyrelsen snart tillåter att hastigheten ökar till 80 km/h och att föraren släpper ratten.

Grönare sjöfart med AI

Virtuella bränslemätare kan komma att minska utsläppen inom sjöfarten radikalt. Det visar Fredrik Ahlgren vid Sjöfartshögskolan på Linnéuniversitetet i en ny avhandling.

MDH testar tidsstyrt datanät i fordon 

Ett projekt på MDH ska använda TSN (Time Sensitive Networking) för att kommunicera stora realtidsdatavolymer mellan inbyggnadsdatorer i fordon. Volvo är partner.

Tyska elvägar får Scanialastbilar

Nästa år väntas tre tyska pilotanläggningar med elvägar att tas i bruk. Scania ska leverera 15 lastbilar med strömavtagare som har utvecklats av Siemens.

Om bara ett år ska Tesla producera bilar här

Regeringen i Shanghai meddelar att produktionen i Teslas fabrik Gigafactory 3 i Shanghai ska kunna vara igång under andra halvåret 2019. 

Unitis gräsrotskronor idag en miljard

För första gången har ett företag som föddes på den svenska gräsrotsfinansieringssajten Fundedbyme nått en värdering över en miljard kronor. Det är Uniti från Lund, som ligger bakom den lilla elbilen One.

Antiklimax: Waymos robottaxi har övervakare i förarsätet

Waymos självkörande taxitjänst startar idag under namnet Waymo One. Men företaget kör inte med tom förarstol. Och endast de cirka fyrahundra personer som redan deltagit i pilotförsöket kan beställa en resa.

MobilityXlab bjuder in AI-bolag

För drygt ett år sedan invigdes MobilityXlab på Lindholmen Science Park. Syftet är att storbolag som Ericsson och Volvo ska samverka med utvalda uppstartsföretag. Nu har elva nya tillväxtföretag med AI i portföljen bjudits in att under våren jobba med de stora.

Självkörande budbil med griparm

När budbilen är framme vid mottagaren låser den upp postboxen och stoppar in paketet. Den självkörande budbilen utvecklas på estniska företaget Cleveron och heter Lotte.

 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)